Medarbejderne i Sammen om børn danner nye veje og forbindelser

Tværfagligt samarbejde på sporet

Spor B har stået i prøvehandlingernes, kompetenceudviklingens og det tværfaglige samarbejdes tegn. Sammen har pædagogisk personale fra de to distrikter og repræsentanter fra både PPR, pædagogisk psykologisk rådgivning, sundhedsplejen, socialrådgivere fra socialafsnittet og familiehuset samt de forebyggende socialrådgivere arbejdet for at lære deres egne og hinandens fagligheder endnu bedre at kende på kryds og tværs. Det er en del af indsatsen for at skabe de bedste vilkår for, at der kan opstå meningsfulde fællesskaber mellem de fagprofessionelle, børnene og deres forældre.

I spor B har der, sideløbende med prøvehandlingerne, været særlig fokus på tværfaglig kompetenceudvikling. Der har både været afholdt fælles uddannelsesdage, tværfaglige workshops, seminarer og læringsgrupper, og i særdeleshed sidstnævnte har været en kilde til nye tvær- og fagfaglige relationer. Her har medarbejderne mødtes i grupper på tværs af børnehuse- og fag, for at arbejde med fælles forståelse, sprog og mindset i samarbejdet omkring og med forældre. Det fokus var populært blandt dem der deltog.
- Det har været en fuldstændig fantastisk proces at deltage i læringsgrupperne. Det var både fagligt udviklende og fungerede virkelig godt i forhold til at få åbnet øjnene helt op for, hvordan vi kan bruge hinanden faggrupperne imellem, og hvad det tværfaglige samarbejde kan. Og så var det inspirerende at høre de andre afdelinger fortælle om, hvad de gør i forskellige sammenhænge, fortæller Betina Rossing Jensen, pædagog i børnehuset Birkegården.

Tid til de tværfaglige perspektiver

Et væsentligt element til videndelingen i læringsgrupperne var, at man gennem case-arbejde og dygtige facilitatorer fra Københavns Professionshøjskole fik anledning til at dele, hvordan man på hver sin måde ser og inddrager forældrene i at være sammen om børn.

Julie Von Staffeldt, pædagogisk vejleder fra PPR, kunne fortælle at der var både gode cases og en god energi i rummet, hvor folk virkede glade for at kunne komme i dybden og videndele.
- Case-beskrivelserne var meningsfulde og rammende i forhold til, hvad man møder uden for læringsgrupperne, og dialogen omkring dem gav også en større spændvidde i, hvordan man kan anskue en problematik og handle ud fra det.

Den betragtning nikkede Betina Rossing Jensen genkendende til:
- Jeg synes, at case-arbejdet gav rigtig meget. Blandt andet fordi man ikke behøvede at tænke over al den viden, man normalt selv skal sørge for at videregive. Det skabte frihed til at skærpe opmærksomheden omkring det tværfaglige og lytte til hinandens perspektiver, og de input de andre bød ind med.

’Det at få sat ansigt på hinanden, gør bare noget’

Et andet element, som flere af deltagerne fremhævede ved læringsgrupperne var fordelen ved, at man fik sat ansigt på hinanden, og at det blev mere synligt, hvordan man kan bruge og hjælpe hinanden i hverdagen.

- Jeg arbejder med børn i børnehavealderen, så det er sjældent, jeg har haft kontakt til Sundhedsplejerskerne. I læringsgrupperne fik jeg øjnene op for, hvordan de med al deres forhåndsviden sagtens kan byde ind i arbejdet med børnehavebørn. De kan både formidle kontakt med familien og kender til historikken for barnet, familien og udviklingen, hvor vi i børnehaveafdelingen først møder barnet senere, fortæller Betina Rossing Jensen.

Sundhedsplejerske Anne Sandal tog også flere indsigter med sig videre. Hun var de første par gange den eneste tværfaglige i sin læringsgruppe, som ellers bestod af pædagoger.
- For det første gør dét at få et ansigt på hinanden jo bare noget, men rent fagligt fik jeg også meget ud af at høre, hvilke opmærksomheder pædagogerne havde i de forskellige cases, og hvordan de arbejder med familierne. Jeg fik blandt andet indsigt i nogle særlige sætninger og arbejdsmetoder, som man kan klæde forældrene på ud fra, og som jeg helt sikkert vil begynde at bruge i slutningen af mine hjemmebesøg for at lette familiernes overgang til institutionslivet.

For Julie Von Staffeldt var der også nye muligheder at hente, når man kom fra PPR:
- Det var inspirerende at få indblik i andres tænkning og praksis, og få udvidet sin forståelse af, hvordan man kan tænke i andre baner end normalt. Fx gav læringsgrupperne indblik i, hvordan man samarbejder med PPR i de forskellige huse, hvad der har været frugtbart de forskellige steder, og hvilke gode ting der er afprøvet i forældresamarbejder. Så for mig bekræftede læringsgrupperne vigtigheden af den koordinerende indsats.

Løbende tværfaglig kompetenceudvikling

Ud over arbejdet i læringsgrupperne har der som nævnt også været en række større arrangementer, hvor medarbejderne er samledes på kryds og tværs for at blive klogere sammen.

Det første arrangement, der blev afholdt i 2023 var en uddannelsesdag for de pædagogiske medarbejdere, som startede ud med at arbejde med magt- og afmagtsstrukturer. Det gjorde man, for at skabe en øget bevidsthed om de forskellige dynamikker, der kan opstå når pædagoger og forældre mødes.

Efterfølgende blev der afholdt en workshop, hvor alle de forskellige faggrupper der er involveret i projektet for første gang samledes fysisk. Det skabte et oplagt afsæt for at arbejde med, hvordan positioner og positionering i en tværfaglig praksis kan spille ind i samarbejdet med og involveringen af forældre.

Sidste store arrangement i spor B var et halvdagsseminar. Her arbejdede medarbejderne med perspektiver og øvelser omkring, hvordan man i en tværfaglig praksis kan kommunikere og drage nytte af hinandens forskellige fagligheder og roller i involvering af forældrene. Desuden var der selvfølgelig også afsat tid af til at introducere arbejdet i læringsgrupperne, så de kunne blive sendt godt afsted.

Den tværfaglige praksis fremadrettet

Som afrunding på de mange tværfaglige aktiviteter i spor B, vil der blive lavet en særskilt evaluering af forløbet. Den skal afklare, hvad der er god praksis i den tværfaglige indsats, og hvad der skal til for at styrke den fremadrettet.

Seneste nyheder