Sammen om børn skaber bedre deltagelsesmuligheder for børn i Ballerup Kommune gennem samskabte fællesskaber

Børnehusene implementerer de tre grundlæggende fællesskaber

Arbejdet med bl.a. forældreundersøgelsen, kompetenceudviklingen og de mange prøvehandlinger har ledt til udformningen af tre nye Sammen om børn-forældrefællesskaber, som skal danne grundlag for ny og blivende praksis i børnehusene.

Fællesskaberne er nu for alvor er klar til at blive forankret i børnehusenes daglige praksis. Derfor har alle de pædagogiske ledere børnehusene og dagplejen valgt minimum ét af de tre fællesskaber de vil forankre, og vil inden d. 30/6 have gennemført første runde med fællesskabet. 

Nedenfor kan du læse om de tre grundlæggende forældrefællesskaber, som fremover skal skabe bedre deltagelsesmuligheder for alle børn:

  1. Babycafé
    En Babycafé er et fællesskab, hvor den samme gruppe af forældre og børn, der endnu ikke er startet i vuggestue, inviteres til at deltage i et fællesskab med andre forældre i samme situation og med pædagogisk personale i barnets kommende børnehus.
    Omdrejningspunktet til samlingerne i Babycaféen er lege og aktiviteter, som kan være med til at understøtte tryg tilknytning.
    Gentagelse og systematik er afgørende for at få skabt tillidsfulde relationer i et fællesskab og opnå effekt ift. tryg tilknytning. Derfor skal gruppen af forældre og børn have mulighed for at mødes ca. 4 gange inden start i vuggestuen.
     
  2. Fællespraksis med forældre
    Fællespraksis med forældre betyder, at forældre inviteres ind i praksis til at deltage i et fællesskab. Fællespraksis kan både være:
     

    a) et lille fællesskab som består af en forælder eller et forældrepar, deres barn, pædagogiske personale og eventuelt de andre børn på stuen. Her inviteres forældrene til at være en del af praksis, hvor I og de gensidigt kan dele viden og erfaringer gennem praksislæring, med det formål at understøtte en tryg tilknytning i forældre/barn relationen.

    eller

    b) en gruppe af forældre der inviteres ind til at lave aktiviteter sammen med deres børn; eksempelvis et motorikfællesskab, et biblioteksfællesskab eller et fællesskab med Theraplay-inspirerede lege som omdrejningspunkt.

    For både version a) og b) gælder det, at praksislæring er omdrejningspunktet. Det betyder, at forældre og pædagogisk personale er sammen i praksis om barnet/børnene, hvad end der er tale om at a) forældrene deltager fx 4 gange i børnehusets daglige praksis med samling, spisning eller lignende eller om b) en gruppe med fokus på fx dialogisk læsning eller Theraplay-lege.

    Omdrejningspunktet for begge versioner er lege og aktiviteter, som kan være med til at understøtte tryg tilknytning.
    Gentagelse og systematik er afgørende for at få skabt tillidsfulde relationer i et fællesskab og opnå effekt ift. tryg tilknytning. Et Fællespraksis med forældre-forløb strækker sig over 3-5 gange.
     

  3. Salonfællesskab
    Et Salonfællesskab er, når den samme gruppe forældre inviteres ind i et fællesskab omkring aktiviteter, som ikke er en del af børnehusets almindelige praksis. I et Salonfællesskab mødes den samme gruppe af forældre ca. 4 gange. 1-2 af gangene foregår som en samtalesalon kun for forældre, hvor man kan tale om ting, der er svære eller udfordrende og ting, der aktuelt røre sig hos forældrene. De emner, som har været drøftet i samtalesalonen, omsættes til indhold i 2-3 gange legesalon, hvor børnene også deltager. 

    Omdrejningspunktet for fællesskabet er metodiske lege/aktiviteter, som kan være med til at understøtte en mere tryg tilknytning i forældre barn/relationen.

    Gentagelse og systematik er afgørende for at få skabt tillidsfulde relationer i et fællesskab og opnå effekt ift. tryg tilknytning. Derfor skal gruppen have mulighed for at mødes ca. 4 gange i et forløb.

 

Seneste nyheder