De pædagogiske ledere afholder samtalecafe, mens to konsulnter fra SUS noterer pointerne på farverige labels..

Samtalesaloner er på sporet

Pædagogiske ledere fra distrikt Baltorp og distrikt Hedegården mødtes forleden til hver deres workshop for at sparre om, hvordan man bedst faciliterer konceptet: Samtalesaloner.

Men hvordan får man skabt et rum, hvor man som forælder kan og har lyst til at dele sine erfaringer, oplevelser og behov i forhold til meningsfulde fællesskaber, uden at det samtidig bliver en gentagelse af hverdagens samtaler i børnehusene? Og hvordan kan man arbejde med de opdagelser, der kommer undervejs? Det vil børnehusene i distrikt Baltorp og distrikt Hedegården i samarbejde med SUS og forældrene undersøge nærmere, når forældrene mødes til indbyrdes samtale i det man i Ballerup Kommune har valgt at kalde: Samtalesaloner.  

Forældre validerer egne pointer

Med Samtalesalonerne skal det undersøges, hvad der sker, når man i børnehusene inviterer mindre grupper af 8-10 småbørnsforældre til at tale med hinanden om deres oplevelser med forældreskabet. 

Hvert børnehus inviterer og skaber rammerne og en vejledende dagsorden for mødet form af en ’samtalemenu’, men derfra er det forældrene selv, der får lov at styre og skabe samtalen. Kombinationen af samtalemenuen og det fælles samtalerum skal blandt andet give anledning til, at man som forælder også kan komme på banen med mere sårbare sandheder. 

Undervejs opsamler konsulenter fra SUS de pointer, der kommer frem i samtalen på en fælles planche. Når samtalerne er rundet godt af, vil forældrene kunne gennemgå pointerne og tilføje eller fjerne dem der ringer mere eller mindre genklang. Det skal validere og give forældrene ejerskab over det der bliver taget med videre, så efterfølgende initiativer, også kaldet prøvehandlinger, kan stå på skuldrene af forældrenes input.   

Et anderledes samtalerum 

Som pædagogisk leder er man vant til at stå i spidsen for møder og samtaler af enhver slags. I Samtalesalonerne er det imidlertid forældrene selv, det skal styre samtalen, mens personalet primært skal være der for at spille bolden op. En af de forberedende øvelser til Samtalesalonerne var derfor, hvordan man som pædagogisk leder giver slip på den styrende rolle i en situation, hvor man er vant til at skulle sikre både talerækker og fremdrift. 

I ledernes egen deltagelse i Samtalesalon-formatet, var et af de mest konkrete råd, at man i tilfælde af stilhed, kunne øve sig i at tælle til atten inden man tager ordet. Det giver nemlig plads til at forældrene kan samle tråden op, inden de vante dynamikker tager over igen, hvor mødelederen er pædagogen.

Derudover var der mange drøftelser om, hvad der skal til for at skabe et anderledes rum, for at markere at Samtalesalonerne adskiller sig fra andre mere vante samtaleformer forældre og pædagoger imellem. Det fælles formål for workshoppen var derfor, at hjælpe de pædagogiske ledere til at stå for en involveringsproces med forældrene i en tryg og tillidsfuld atmosfære. 
 

Om Samtalesalonerne

  • Samtalesalonerne er udviklet af Ballerup Kommune
  • De pædagogiske ledere facliterer Samtalesalonerne
  • SUS, Socialt Udviklingscenter, har stået for en fælles drøftelse af Samtalesalonen mellem de pædagogiske ledere og SUS, samt dets form, så det sikres, at tilgangen kan realisere sit potentiale. 
  • I løbet af spor B vil der blive afviklet en række samtalesalonr i de respektive børnehuse med deltagelse af 8-10 forældre. 

 

Billede af setup ved en Samtalesalon i Distrikt Hedegården

Billede: Eksempel på opsætningen ved en af de 10 samtalesaloner, der blev afholdt for at indsamle viden fra de forskellige forældregrupper til forældreundersøgelsen.

Seneste nyheder