Hvad er 'Sammen om børn'-tilgangen

Alle børn har brug for en tryg tilknytning og gode relationer i deres opvækst. Måderne de nære voksne indgår i samspil og samvær med det lille barn, er afgørende for børns muligheder for deltagelse, trivsel og udvikling – både på kort og længere sigt. 

Det er udgangspunktet for, at Ballerup Kommune med støtte fra Nordea fonden har udviklet ’Sammen om børn’. En tilgang hvor vi både i og gennem fællesskaber har fokus på at styrke det lille barns følelsesmæssige udvikling. Det gælder både for små børn i almindelighed og i særdeleshed for dem, der af den ene eller anden grund er havnet i en udsat eller sårbar position.

 

De fire vinger

Tilgangen kan beskrives ud fra fire hovedelementer, som er tæt forbundet, overlappende og gensidigt afhængige. Det drejer sig om et teoretisk fundament, et særligt mindset, konkrete redskaber samt deltagelse og fællesskaber. I sidste ende kræver det også en tydelig og vedholdende ledelse for at holde tilgangen levende og sommerfuglen flyvende. 

 

1. vinge

Sammen om børn-tilgangen hviler på et teoretisk fundament. Det underbygger, hvorfor vi gør, som vi gør og handler bl.a. om tilknytningsteori, mentalisering og den neuroaffektive udviklingspsykologi. 

 

2. vinge

Tilgangen rummer også et særligt mindset. Et fokus fra den bagvedliggende teori, som er med i vores daglige samspil med forældre og børn. Det er også indgangen, når en aktivitet - som fx et forældrefællesskab eller et hjemmebesøg - skal tilrettelægges.

 

3. vinge

Noget læring sker bedst gennem den kropslige erfaring, og det at ’gøre sammen’. Man kan ikke læse sig til noget relationelt. Det må man erfare. I ’Sammen om børn’ er der derfor konkrete redskaber til at forældre kan øve sig i at genkende og genskabe særlige mødeøjeblikke sammen med deres barn. Øvelser og lege som fx træner arousalregulering og synkronisering.

 

4. vinge

Endelig er fællesskaber og deltagelse også en afgørende del. Fællesskaber, hvor de professionelle er værter og karavaneførere for trygge øvebaner. Fællesskaber, hvor forældre kan hente inspiration til og øve sig i at være i relation til deres barn på måder, hvor barnets trygge tilknytning og følelsesmæssige udvikling understøttes. 

Alle fællesskaber er forskellige, fordi de formes af de forældre som deltager. At være sammen om børn handler derfor også om at skabe deltagelsesmuligheder for en stor variation af forældre. At spørge, lytte og være nysgerrige på, hvad der skal til for at de pågældende forældre vil kunne deltage og føle sig trygge. Og at give dem rum og mulighed til at dele erfaringer og tanker om forældrerollen med hinanden. 

Fællesskaber i ’Sammen om børn’ handler også om, at man er tværfagligt sammen om at give barnet de bedste udviklingsmuligheder. Det kan være gennem læringsgrupper på tværs af pædagoger, sundhedsplejersker, PPR og myndighed. Eller gennem hjemmebesøg, hvor en pædagog fra det kommende dagtilbud sammen med sundhedsplejersken besøger familien.

 

Hjemmebesøg som en del af 4. vinge

I hjemmebesøget lægges de første trædesten til det kommende forældresamarbejde. Det fremmer en tryg overgang til dagtilbuddet, men ligger primært tidligt, fordi det er et afgørende tidspunkt for det lille barns følelsesmæssige udvikling. Her kan vi sammen med forældrene og gennem leg øve os i at gøre, genkende og genskabe særlige mødeøjeblikke mellem barnet og de nære voksne. Glædesfyldte mødeøjeblikke som bidrager til, at børn i Ballerup får de bedste muligheder for en tryg tilknytning og gode relationer i deres opvækst. En opvækst med muligheder for deltagelse, trivsel og udvikling.