Fakta om projektet

Sammen om børn skal udforme meningsfulde fællesskaber i samskabelse med børn og forældre. Nedenfor kan du få et overordnet indblik i projektet.

Grundlag for projektet

Ikke alle børn i alderen 0-6 år får de samme deltagelsesmuligheder som deres jævnaldrende, og dermed får de heller ikke de samme muligheder for udvikling og læring.

De fagprofessionelle oplever en række familier med en baggrund og nogle vilkår, som udfordrer forældrerollen. Det kommer bl.a. til udtryk i, at forældrene kan have svært ved at få etableret en tryg tilknytning til eget barn, hvilket kan få konsekvenser for børnenes deltagelsesmuligheder på sigt.

Dette gælder både nationalt, i Ballerup Kommune og måske særligt i projektdistrikterne Hedegården og Baltorp.

Sammen om børn gør det muligt at afsøge, hvordan man i fællesskab kan skabe fornyede og lærerige relationer mellem børn, forældre og fagprofessionelle, som kan bidrage til, at alle børn får bedre deltagelsesmuligheder.

I Ballerup Kommune er der derfor afsat 6 mio. kr til projektet, og Nordea-fonden har givet tilsagn om støtte med et tilsvarende beløb.
 

Tre områder der er særligt fokus på

I Sammen om børn er der fokus på at udvikle og afprøve nye former for fællesskaber i et samspil mellem børn, forældre og fagprofessionelle.
De tiltag man laver skal skabe tryg tilknytning mellem forældre og børn, og styrke børnenes trivsel, udvikling og læring både i dagtilbud og videre frem i livet.

Alt hvad der sker i projektet har afsæt i de tre nedenstående hovedpointer:

  • Børn og familier i centrum
  • Fællesskaber på nye måder
  • En god start på livet

Med en tidlig indsats, som starter allerede inden børnene begynder i dagtilbud, og med fællesskabet som kerne, sættes visionerne i Ballerup Kommunes Børne– og Ungepolitik aktivt i spil.

Kernefortælling Sammen om børn - bedre deltagelsesmuligheder for alle børn

Download plakaten i pdf.format her.

 

Formål og mål

Formålet med projektet er at fremme børns muligheder for at deltage i fællesskaber, og på længere sigt fremme børnenes samfundsmæssige deltagelse herunder i uddannelse og arbejdsmarked. Dette formål operationaliseres i følgende mål:

  1. Fremme en tryg tilknytning for alle børn og særligt mellem de forældre og børn, hvor forældrene pga. forskellige omstændigheder ikke har overskud til at skabe en tilstrækkelig god relation til barnet. Udforske nye måder at samarbejde med og understøtte forældrene i tilknytning og skabe gode vilkår for barnets trivsel. 
     
  2. Inddrage forældre og særligt forældre i de mest udsatte og sårbare positioner i tilrettelæggelsen af nye fællesskaber, der kan skabe en højere grad af deltagelse af alle forældre i institutionens fællesskaber. Fællesskaber som på kort og lang sigt skal danne grundlag for at styrke børns tilknytning og relationsdannelse. 
     
  3. Understøtte den pædagogiske faglighed med henblik på at øge graden af kompetence til at kunne sætte tidligt ind og støtte op om tilknytningen mellem børn og forældre.
     
  4. Udvikle en professionel praksis, hvor den sociale interaktion børn tilbydes, er af højeste kvalitet.
     
  5. Udvikle det tværfaglige samarbejde om og understøttelsen af en tidlig sprogindsats.
     
  6. Sikre sammenhæng i overgangen mellem hjem og dagtilbud.
     
  7. Bidrage til at udvikle en metode for praksis, som kan anvendes af andre kommuner og institutioner.

 

Succeskriterier for projektet

Succeskriterier for forældre og børn
 

  • Et fald i antal bekymringer vedr. børn i begyndende mistrivsel i 0-6 årsalderen
     
  • At forældrefællesskaberne medfører en positiv udvikling i forældrenes evne til at skabe tryg tilknytning til deres barn
     
  • At nye måder at møde og samarbejde med forældrene om tidlige bekymringer styrker forældrenes kapacitet til at indgå i relation med deres barn.

 

Succeskriterier for praksis
 

  • 20% flere forældre er involveret i fælles aktiviteter end før projektet.
     
  • Der er udviklet og etableret tre nye fællesskaber per deltagende institution, som får forældrene til at føle sig velkomne og trygge i institutionen.
     
  • Dagtilbuddene er styrket og udviklet i deres kompetencer i at tilrettelægge den pædagogiske praksis og læringsmiljøerne, så de fremmer tilknytning og relationsdannelse.
     
  • Læringsmiljøerne tilrettelægges på differentierede måder, der giver deltagelsesmuligheder for alle børn.
     
  • Måderne at tilrettelægge og facilitere fællesskaber med og mellem forældrene styrker forældrenes kapacitet til at indgå i relation med deres barn.

 

Aktivitetsoversigt

Tidsramme

Fra 1. april 2021:

Projektets tre spor udrulles løbende i de forskellige børnehuse med initiativer såsom:

  • Opstartskonference
  • Uddannelsesdage for medarbejdere
  • Aktionslæringsforløb
  • Samtalesaloner
  • Tværfaglige læringsgrupper
  • Prøvehandlinger
  • Implementering af nye tiltag
  • Etc.

Slut 2024:

Projektet afsluttes med en overordnet evaluering, samt opsummering og formidling af de opdagelser, man har gjort undervejs, og som kan komme andre til gavn. 

Projektets tre spor

Projektet er inddelt i de tre nedenstående spor, der bl.a. indeholder en opkvalificeringsindsats med kompetenceforløb, som skal understøtte processerne i børnehusene. 

Spor A:

Høj kvalitet i interaktionen mellem barn/barn og barn/professionelle/voksne

Formålet er at videreudvikle personalegruppens kompetencer med et centralt fokus på tilknytning og mentalisering og dermed på interaktionen mellem de professionelle voksne og børn, samt børn og børn, således at alle børn støttes i deres tilknytning og sociale relationer. 

Spor B:

Kompetenceudviklingsforløb med fokus på inddragelse af forældres behov og ønsker til nye fællesskaber i daginstitutionen - med særligt fokus på forældre i udsatte positioner

Formålet er at skabe nye forudsætninger og muligheder for at involvere forskellige forældregrupper, så personalegruppen kan samskabe nye fællesskaber med forældrene ud fra forældrenes ønsker og behov. 

Her og fremefter arbejdes der sideløbende med at styrke det tværprofessionelle samarbejde mellem dagtilbud, PPR, sundhedspleje og forebyggende rådgivere. 

Spor C:

Udvikling og afprøvning af nye fællesskaber i daginstitutionen 

Formålet er at udvælge og understøtte nogle af de fællesskabende initiativer, som har været undervejs i projektet, hvor børn, forældre og personale er sammen om børnene på kryds og tværs til gensidig inspiration. 

De nye fællesskaber i institutionen har til formål at fremme en tryg tilknytning mellem barn og forældre, særligt hos de børn, der udviser tegn på, at tilknytningen er utryg eller svag.
 

Deltagerne i Sammen om børn

  • 10 børnehuse og dagplejen i Distrikt Hedegården og Baltorp
  • Familier og børn i alderen 0-6 år, særligt dem i udsatte og sårbare positioner
  • Alle medarbejdere i dagtilbuddene
  • PPR-medarbejdere som er tilknyttet distrikterne (PPR står for Pædagogisk Psykologisk Rådgivning og tæller blandt andet pædagogiske vejledere, logopæder, tale- og hørekonsulenter, ergo- og fysioterapeuter, psykologer)
  • Sundhedsplejersker som er tilknyttet distrikterne
  • Forebyggende socialrådgivere, socialrådgivere fra socialafsnittet og familiehuset som er tilknyttet distrikterne.

 

Projektet er financieret af Ballerup Kommune med støtte fra Nordea-fonden. Kompetenceudviklingsforløbene sker i samarbejde med Københavns Professionshøjskole og Socialt Udviklingscenter SUS.

 

Ballerup Kommune Logo      Nordea-fonden      Kp's logo    SUS Socialt Udviklingscenter logo

 

Hør tidligere direktør Anne Vang Rasmussen fortælle om projektet

Hør Anne Vang Rasmussen, tidligere Direktør i Ballerup Kommune, sætte ord på visionerne bag projektet, og hvordan det taler ind i hverdagen med de mindste:

Forældre som samarbejdspartnere

I Ballerup Kommune har vi en ambition om, at borgere og kommune skal være fælles om at skabe de bedste vilkår for børnenes fremtid.

Det kan du læse om her i folderen 'Forældre som samarbejdspartnere'.

 

Logoet i Sammen om børn

Sammen om børns logo veksler dynamisk mellem forskellige former og figurer.

Den konstante bevægelse og forandring symboliserer, hvordan de mange forskellige løsningerne skal findes, ændre og udvikle sig i mødet mellem projektets mange forskellige aktører - og altid i samskabelse med forældrene. 

   Sammen om børns dynamiske logo som skifter form tilsvarende projektet